Lær at stoppe selvdestruktiv adfærd

Lær at stoppe selvdestruktiv adfærd

 

Vi rummer alle sammen selvdestruktiv adfærd i mindre eller større grad. Det kommer til udtryk ved, at vi udvikler negative tanker, som forhindrer os i at nå vores mål og få succes. Vi fortæller os selv, at vi ikke er gode nok, og at vi ikke kan finde ud af noget. Tankerne fylder så meget i hovedet hele tiden, at vi saboterer alt for os selv. Oplever du, at du er din egen værste fjende? Vil du gerne bryde ud af den onde cirkel, og vende de negative tanker til positivitet? Læs med her, og lær at stoppe selvsabotagen.

Det er desværre ikke så nemt, som det lyder. At stoppe med at sabotere dig selv kan være svært at gøre i virkeligheden. Du går måske med nogle drømme, som du gang på gang oplever bliver saboteret af dine handlinger og tanker. Måske drømmer du om at udfolde dig som person og blive en bedre udgave af dig selv, men du er bange for, at du kommer til at fylde alt for meget eller blive afvist af andre. .Vores, opvækst, opdragelse, sociale miljø og oplevelser gennem livet, har stor betydning for dannelsen af vores personlighed, vores adfærd og tanker om os selv i dag.  Der er masser af grunde til, hvordan vores personlighed og til tider, destruktive adfærd er blevet formet f.eks.

 

  • Hvornår modtog du, i din barndom anerkendelse, for hvad og hvorfor.?
  • Den pæne pige og den gode dreng lavede jo ingen fejl, vel
  • Det kan du ikke Hanne, så du skal slet ikke forsøge.
  • Det har vi aldrig gjort i vores familie, så…
  • Det kan jeg ligeså godt opgive…

 

Vi har erfaret, hvad vi må og ikke må i livet – og især hvad vi kan og ikke kan. Det har sat sig fast inde i hovedet på os, og det styrer helt ubevidst vores valg. Men du kan godt bryde ud af de samme, dårlige adfærdsmønstre, som suger energien ud af dig, gør dig frustreret og ked af det. Du kan godt erstatte de negative tanker med nye og positive alternativer, der giver dig selvtilliden tilbage. Uanset hvem du er, kan du lære at stoppe med at sabotere dig selv. Det handler først og fremmest om, at du bliver bevidst om, hvad det er der sker, når du bliver selvdestruktiv.

Lær at stoppe din selvdestruktive tankegang ligesom kvinden på billedet med solnedgang

Når en tanke overtager din hjerne

Du kender sikkert godt til det klassiske tankemylder. Det starter med en lille bitte tanke, som bare vokser sig større. Ud fra den ene tanke, opstår der endnu flere tanker, og til sidst fylder de alle sammen dit hoved med bekymringer og stress. Det kan være tanker, hvor du ser tilbage, som: ”Gid jeg ikke havde gjort det” eller ”Hvorfor sagde jeg ikke noget andet?”. Det kan også være tanker, hvor du kigger frem, som: ”Bare jeg ikke glemmer det” eller ”Jeg er bange for, at de ikke synes om mig”. Det kan hurtigt føles som om, at tankerne tager magten over dig. Dine tanker skaber ubehagelige følelser som frygt, fortrydelse og bekymring. I sidste ende vil det føre til, at din krop reagerer med stress. Det kan være, at du oplever, at dit hjerte banker hurtigere, eller at du får svært ved at trække vejret. Måske begynder det at dunke i dit hoved. Og sådan fortsætter det bare i en ond cirkel. Den ene negative tanke tager den anden, og inden du ved af det, føles det umuligt at komme ud derfra.

 

Hvad sker der egentlig, når du bliver selvdestruktiv?

Selvom vi siger, at vi ønsker os noget, kan vi godt inderst inde frygte for resultatet. Et eksempel på en selvdestruktiv adfærd kan være en kvinde, der er presset på sin økonomi, men alligevel fortsætter med at bruge unødvendige penge – som hun ikke har. Hvordan kan det dog være, at man er bevidst om situationen, men alligevel saboterer det for sig selv? Det kan virke så skræmmende at skulle ændre sin gamle adfærd, at man lader sig selv fejle ved eksempelvis at bruge penge i smug. Det er her, vores tanker kommer ind i billedet. De kan få os til at tro og føle hvad som helst. Måske at vi ikke fortjener et bedre liv. Af tankerne opstår der en følelse af usikkerhed og en frygt, der nok skal sikre, at vi ikke får succes. Har du prøvet at sabotere dig selv? Måske drømmer du om at smide fem kilo, men det vil bare ikke lykkedes?

 

Bliv mere bevidst om selvsabotage

Det første skridt imod at stoppe en selvdestruktiv adfærd er at erkende, når det opstår. På den måde kan du blive mere bevidst om, hvad det præcis er, der sker, og hvorfor det sker. Når du øger din bevidsthed om selvdestruktiv adfærd, kan du nemlig gøre noget ved den. Du kan prøve at tænke over, hvad du kunne have gjort for at undgå at sabotere dig selv. Det kan være en god idé at skrive det ned i en lille notesbog, som du altid kan kigge tilbage i. Hvis der opstår en lignende situation en dag, kan du bedre prøve at løse den ved at tage et mere velovervejet valg. 

 

Lær at stoppe selvdestruktiv adfærd med dette lille tip 

Når du får en negativ tanke, som kan føre til en selvdestruktiv adfærd, kan du prøve at stoppe den ved at holde fokus på din vejrtrækning. Stop alt, hvad du har gang i, og find et stille sted, hvor du kan sidde i fred og ro. Placér din ene hånd ved dit hjerte og læg den anden hånd over din mave. Luk så dine øjne, og prøv at koncentrere dig om, hvordan din mave trækker sig ind og ud. Træk vejret langsomt ind gennem næsen og ud gennem munden. Fortsæt gerne øvelsen i ca. fem minutter, så dit hoved og din krop har tid til at finde ro. Øvelsen er en form for meditation, som du hurtigt og nemt kan lave, når du mærker, at bekymringerne er på vej. Det giver dig en følelse af kontrol, som kan hjælpe dig med at slippe fri for alle de begrænsninger, som dine tanker sætter for dig.

 

Skab positiv kontrol over din hjerne

Frygter du, at du vender tilbage til dine gamle adfærdsmønstre? Hos Life Academy vil vi gerne hjælpe dig med at nå i mål. På vores 2-dages kursus Få styr på dine tanker – Master Your Mind lærer du at erstatte alle dine dårlige vaner og tanker med beslutsomhed, handlinger og masser af power. Du får konkrete og brugbare værktøjer, som hjælper dig med at skabe succes i dit liv. Så tag ejerskab over dit liv, så du kan føle dig fri og glad.

 

 

Tag kontrollen tilbage sammen med os!
Stop din destruktive adfærd i dag