Opnå mental sundhed
gennem fysisk aktivitet

 

Har du et stillesiddende job, hvor du er indenfor det meste af dagen? Og kan du mærke, at din energi langsomt daler, som timerne går? Måske føles hovedet tungt og øjenlågene endnu tungere?

 

Det er vigtigt at pleje sin fysiske sundhed og det er der en god grund til. Vores mentale sundhed afhænger nemlig i høj grad af vores fysiske sundhed. Du kender det måske, hvis du på en fridag står sent op og dovner den i sofaen hele dagen. Selvom du ingenting har lavet, kan du alligevel føle dig ufattelig træt. Og tænk så omvendt på, hvordan du har det, efter du har gået en lang tur i den friske natur. Det giver dig nemlig en fornyet energi. Men hvordan kan det dog egentlig være?

 

Fysisk aktivitet er vejen til mental sundhed

Vi ved nok alle, at fysisk aktivitet er godt for vores helbred. Når vi dyrker regelmæssig motion, mindsker vi risikoen for livsstilstruende sygdomme. Men vidste du også, at fysisk aktivitet forbedrer din mentale sundhed? Det kan være alt lige fra, at du får et bedre humør og mere energi til at du sover bedre og får en større selvtillid.

 

Tænk bare over eksemplet fra før en gang til. Når du har været inaktiv en hel dag, bliver du nærmest kun mere træt, end du var i forvejen. Og når du lige modsat har gået eller løbet en tur – og brugt en masse energi – får du endnu mere energi tilbage.

 

Hvorfor er mental sundhed vigtigt?

Mental sundhed handler i bund og grund om, at du hviler i dig selv og har det godt med dit liv. Det handler om, at du trives i din hverdag, fordi du har mulighed for at udvikle dig selv og udfolde dine evner. Din mentale sundhed er helt afgørende for, at du kan fungere som menneske og indgå i sociale relationer og fællesskaber. Det opvirker ikke kun den måde, du tænker og føler på, men også hvor engageret og produktiv du er.

 

Føler du, at din mentale sundhed til tider svigter? Det kan være, at du har et arbejde, der gør dig udmattet psykisk. Det kan også være, at du er i et dårligt forhold, som du i øvrigt har været i alt for længe. Og er du i tvivl om, hvordan du får din mentale sundhed i balance igen?

Vej igennem skov med sollys kan hjælpe dig til mental sundhed.
LifeBlog - Skov med sollys der lyser gennem træerne kan give mental sundhed.

 

Naturen er guld værd

Har du haft en lang og travl dag? I stedet for at lægge dig ned på sofaen, så har vi et forslag. Hop i overtøjet og gå en tur ud i den dejlige natur. Det giver dig lov til at slippe tankerne og komme helt ned i gear. Du kan enten nyde naturens egne lyde eller sætte noget musik eller en podcast i ørerne. Når du kommer hjem igen, vil du sikkert opleve, at sofaen ikke trækker nær så meget, som den gjorde før. Er det ikke fantastisk?

 

Hos Life Academy bruger vi naturen til at koble af og lade op. Til at få fornyet energi og bedre humør. Og ro i vores stressede sind. Naturen er en gave, som vi alle sammen kan bruge frit. Og den byder op til fysisk aktiv, uanset om du er til løb, cykling eller yoga. Du vil mærke lettelsen og fornyelsen med det samme og på længere sigt vil du opleve hvordan din mentale sundhed bliver løftet.

 

Vandreture har mange fordele

Du behøver ikke nødvendigvis at give dig i kast med lange løbeture eller styrketræning for at være fysisk aktiv. Måske døjer du med en knæskade, så de hårde stød på løbeturen føles for hårde for din krop. Så er der heldigvis godt nyt. Forskning har nemlig vist, at vandring i naturen kan gavne vores mentale sundhed. Det kan gøre os i bedre humør og fjerne vores daglige bekymringer og tristhed. Hvis du føler dig irriteret, kan det også hjælpe at gå en tur i skoven. Der er i virkeligheden meget, som vandring i naturen kan påvirke i en positiv retning. Alt lige fra vores følelser og selvtillid til vores generelle helbred og koncentration. Så det er bare med at snøre skoene og komme ud og gå en tur i det fri. Om du har 20 minutter eller 2 timer er ligegyldigt. Husk altid på, at lidt er bedre end ingenting. Og du vil takke dig selv, så snart du kommer hjem med frisk luft til hovedet.

 

Arbejdsklima og mental sundhed

Det er ikke kun bevægelse udenfor, der påvirker din mentale sundhed. Indeklimaet på din arbejdsplads har også meget at sige. Sørg for at få luftet godt ud i løbet af dagen, så du får noget frisk ilt til hjernen. Det gør en stor forskel for din koncentration og produktivitet. Dine arbejdsstillinger i løbet af dagen betyder også noget for din mentale sundhed. Sidder du meget ned, er det vigtigt, at stolen er komfortabel. Og så kan det være en god idé at sørge for at komme op og stå engang imellem og gå lidt rundt, så du lige bliver klar i hovedet igen.

 

Find motivationen til at komme i gang

Det kan godt være, at det lyder nemt nok at skulle være fysisk aktiv. Men har du også problemer med at komme afsted, når du endelig kommer hjem efter en lang dag? Det kan vi godt forstå. Vi hører tit, at det kan være svært at finde motivationen til at få startet sit nye liv. Og vi ved, at det er svært at bryde gamle vaner. I første omgang er det vigtigste, at du har lysten til at ændre dine vaner. Til at ændre dig selv og dit liv. For hvis du ikke selv er med i det, fungerer det altså ikke. Find for eksempel noget, der driver dig. Ønsker du at udfolde dit potentiale? Vil du gerne have mere energi til at lege med dine børn? Uanset hvad det er, skal det være noget, der motiverer dig.

 

Vi vil også gerne give dit et skub i den rigtige retning, så du en gang for alle kan få gjort noget ved dine tanker og drømme. Derfor har vi udviklet vores Coach og Terapeut-uddannelse, hvor du udvikler dig som menneske, får en større selvindsigt og nogle konkrete værktøjer.

 

Det handler om at skabe balance

Vejen til mental sundhed handler naturligvis ikke kun om at være fysisk aktiv. Men det er et skridt på vejen. Du behøver selvfølgelig ikke at tvinge dig selv til fysiske aktiviteter hver eneste dag. Det er vigtigt, at du stadig lytter til din krop og dit sind. Hvad har du brug for? Nogle gange kan det bedste være at smide sig på sofaen, mens det andre gange kan hjælpe at komme udenfor og bevæge sig.

 

Har du svært ved at finde balancen? Og går du med følelsen af, at du mangler energi i hverdagen? Vi står klar til at hjælpe dig med din faglige og personlige udvikling, så du kan blive den bedste udgave af dig selv. Vores kursus, Unfold Your Power er måske lige det skub, du mangler for at finde energi og power i dit liv.

 

Vi håber på at se dig!