Pige som har fundet ro og balance i sit liv

Sådan finder du balancen

 Sådan finder du ro og balance

 

I en travl hverdag er det nemt at føle sig presset, og det kan være svært at finde ro og balance. Det at være presset kan få det værste frem i os alle. Føler du ofte, at du ikke er tilstrækkelig nok? Som mor, partner eller veninde. Føler du måske en indre utro og ubalance i din krop, som du ikke kan slippe af med? Vi har samlet nogle redskaber, som du kan bruge til at håndtere en stresset hverdag.

De fleste af os har perioder i livet, hvor vi føler et stort pres og ikke rigtig føler, at vi kan følge med. Det skyldes ofte de omstændigheder, der er i vores liv, og derfor er det sjældent, at vi selv kan styre det. Desværre kan det være svært at håndtere de følelser, vi pludselig står med, og det kan ende på en rigtig dårlig måde. Nogle bliver korte for hovedet. Andre får sagt de helt forkerte ting. Kender du også det?

 

 

 

Når frustrationerne tager over

 

Pludselig kan du slet ikke sove om natten mere, fordi så snart du lægger dig, tager tankemylderet over. Du kan ikke finde ro. I de vågne timer kommer du til at snerre og råbe ad din familie, også selvom du godt ved, at det er forkert og ikke hjælper noget. Men i situationen kan du bare ikke lade vær.

Du må bare indse, at du ikke altid kan styre dine følelser, og du kan slet ikke styre andres adfærd. I stedet er det en god idé at prøve at lære, hvordan du bedst håndterer det, når du bliver overvældet af dine følelser. Hvordan lærer du at finde ro og balance midt i al kaosset?

 

 

 

Den hurtige løsning

 

Det kan godt være, at du mest af alt har lyst til at råbe og skrige for at få alle dine frustrationer ud. Det kan da også være en god, midlertidig løsning, men det holder som regel ikke særlig længe. I stedet for at ty til hurtige, nemme løsninger, vil du vel hellere have holdbare løsninger? Derfor har vi samlet nogle løsninger, som holder i længden.

 

 

 

1. Smil, grin og vær glad

 

Det lyder måske meget simpelt og lidt for nemt. Men vores hjerne og følelser hænger faktisk tit sammen med vores ansigtsudtryk. Det er for eksempel tydeligt at se i ansigtet, hvis folk er stressede. Og hvis folk er glade, viser de det også med ansigtet.

Hvis du tænker over at smile og grine, kan det smitte af på dit humør og dine følelser, og på den måde kan det afhjælpe din stress og give dig ro.

 

 

 

2. Sæt dine grænser

 

Mange af os sætter alle andre, før os selv. Gør du også alt for, at dine børn, partner og veninder er glade? Og tilsidesætter du altid dig selv? Det er vigtigt, at du lærer at sige fra og sætte nogle grænser. Det er helt okay at sige ”nej” engang imellem. Også selvom du ikke skal noget. Måske har du bare brug for noget mig-tid, så du kan finde ro og balance i den travle hverdag. Det er noget, de fleste trænger til.

Så husk at prioritere dig selv og vær tro med dine værdier. Din krop kan mærke, hvis du drager omsorg for dig selv, og så vil den automatisk finde ro.

 

 

 

3. Find problemet

 

Det er ikke altid nok bare at smile og tage dig tid til dig selv. Du er selvfølgelig også nødt til at finde ud af, hvad det er, der udløser din stress. Hvorfor kan du ikke finde ro? Først når du har identificeret problemet, kan du løse det og lære at håndtere det. Det kan være en god idé at forsøge at lægge mærke til, hvilke signaler din krop sender, når stressen indtræffer. På den måde kan du komme hurtigere og stærkere ud på den anden side.

 

Og tænk også gerne over, hvornår i processen, du tog ansvar for de følelser, du havde? Hvornår stoppede du op og tog en beslutning om, at tingene skulle ændres? På den måde lærer du dig selv bedre at kende, og finder ud af, hvilke knapper du måske skal trykke på næste gang.

 

 

 

Arbejd videre med dig selv

 

Selvom du kan bruge de tre løsninger ovenfor til at finde ro og balance i dit liv, kræver det nogle gange mere end blot det. Hos Life Academy ved vi, at det er en længere proces at finde en indre ro, og det kan være en hjælp at have en redskabskasse ved hånden med gode værktøjer til at bekæmpe stress og ubalance. For eksempel kan du på vores uddannelse ”Stress Mentor & Certificeret Stress Coach” blive i stand til at hjælpe dig selv og andre, når de er stressede.