Uddannelsen til Integrativ Psykoterapeut er nøje sammensat for at give dig en solid og praksisnær forståelse af det terapeutiske arbejde. Gennem alle levels bliver du guidet igennem en blanding af teoretisk viden og praktiske færdigheder, der forbereder dig til at arbejde professionelt med mennesker.
Du starter med grundlæggende metoder og principper inden for psykoterapi, hvor du opbygger en stærk base i forståelsen af menneskelige relationer og udviklingsprocesser. Herefter dykker du dybere ned i avancerede terapeutiske teknikker, klientforståelse og supervision af din praksis, så du bliver klædt på til at arbejde i det terapeutiske rum med tryghed og professionalisme.
Hvert trin på uddannelsen bygger oven på det forrige og sikrer, at du opnår både faglig dybde og praktisk erfaring. Med fokus på både din egen og dine fremtidige klienters udvikling skaber vi en uddannelse, der ruster dig til at gøre en reel forskel i andre menneskers liv.
Læs videre og få overblik over, hvad de enkelte undervisningslevels indeholder.
Med udgangspunkt i dine egne personlige oplevelser får du et indblik i og en forståelse af, hvornår du virkelig er i din essens (der, hvor du er bare er med dine livsvilkår, valg og behov). En række teknikker fra bl.a. NLP og den kognitive psykologi åbner døren til en forståelse af, hvem du er, og hvordan du lærer bedst. Disse teknikker bliver din guide til dit indre landkort og hjælper dig til at forstå dine egne og andres personlighedstræk. Via unikke kalibreringsteknikker lærer du at aflæse det, du ser, ned til mindste detalje, og spørge- og afklaringsteknikker sætter dig i stand til at navigere blandt og skabe forståelse hos andre mennesker.
Med afsæt i særligt den systemiske og narrative tilgang får du teknikker til at finde og forstå din livshistorie, således at du kan skabe forandring hos dig selv og andre. Du lærer med udgangspunkt i gestaltterapien at se dig selv fra forskellige opfattelsespositioner og får et rigtig godt billede og en nødvendig accept af dig selv ved hjælp af arbejdet med livskort. En række positioneringsøvelser bringer dig på sporet af dine grundlæggende værdier. Du opdager, hvordan overbevisninger styrer dit liv, og du får virksomme værktøjer til at skabe nye overbevisninger, som er mere i overensstemmelse med den, du er lige nu.
Med udgangspunkt i din livshistorie og dit livskort bliver du bevidst om, hvordan vi mennesker har kroge i hinanden og projicerer vores skyggesider over på hinanden. Med afsæt i gestaltterapien arbejder du med frisættelsen af dine afhængigheder. Du får en dybere indsigt i, hvad der motiverer dig, og hvad der giver mening for dig. Dine spørge- og feedbackteknikker suppleres og tilføres dybde. Du går fra offerrolle til ansvarsbevidsthed og bliver bevidst om, at det, du ser i andre, rummer og projicerer du selv – både de lyse og mørke sider.
Vi arbejder ud fra den grundlæggende antagelse, at sygdom kan udspringe af en psykisk ubalance, som ikke heles ved behandling af symptomerne, men ved at arbejde med dybdestrukturerne (psykosomatik). Du lærer om, hvordan du ved hjælp af kognitive tilgange og eksternaliseringsprocesser arbejder med dine egne dybdestrukturer, og hvordan du hjælper andre til at gøre det samme. Du lærer at lytte til dit og andre menneskers sprog om sygdom og finde ind til bagvedliggende ubevidste tankemønstre og kropsprocesser. Du får værktøjer og meditationsøvelser til at modellere dine egne og andres selvhelbredende kræfter og arbejde med sundhedsprocesser og sundhedsplaner.
Du arbejder med at lære dine forskellige delpersonligheder at kende med afsæt i gestaltterapien. Med afsæt i den systemiske teori får du coachingværktøjer til at understøtte fremadrettede og løsningsorienterede udviklingsprocesser.
1. års refleksionsopgaven har et omfang af ca. 10 sider, hvor du får til opgave at reflektere over dit læringsudbytte, dine læreprocesser og din udvikling i forhold til det, du har lært. Opgaven bedømmes internt, og der gives individuel feedback på level 6 med det formål dels at give dig feedback på dit læringsudbytte på dit 1. år og dels at fastlægge fokuspunkter for dit 2. år.
Med udgangspunkt i modellen for de neurologiske niveauer, som har afsæt i den systemiske teori, lærer du at analysere dine egne handlingsmønstre og din kommunikation med andre. Ved hjælp af bl.a. dit personlige visionboard og Robert Dilts’ Disney-Strategi formulerer du din mission, din vision og din personlige handlingsplan for arbejdet som professionel coach og terapeut. Du har dine grundlæggende coaching- og terapeutiske teknikker på plads nu.
Level 6 afsluttes med en personlig samtale med hver enkelt studerende med udgangspunkt i 1. års refleksionsopgaven.
Du træder for alvor ind i det professionelle coach- og terapirum og opnår udvidet bevidsthed om samspillet mellem coach/terapeut og klient. Det sker ad forvandlingsbroen, som bringer dig fra gammelt kendt land til nyt land. Du får teknikker til at erstatte dit ubevidste indre beskyttelsesrum (offertilstand) med et ægte og autentisk indre beskyttelsesrum (ansvarsbevidsthed), som bringer dig i en ny og forbedret egentilstand. Teknikkerne har afsæt i en gestaltterapeutisk og kropsorienteret tilgang.
Du bliver introduceret til arbejdet med traumeforløsning, som tager afsæt i de urbiologiske processer i vores nervestystem og Somatic Experiencing metoden, som er udviklet af Peter Levine. Du lærer om, hvad der sker i hjernen og kroppen, når man udsættes for en traumatisk oplevelse, og du lærer at forløse traumer gennem kroppen. Eksterne undervisere med speciale i tankefeltterapi TFT/EFT lærer dig at bruge tankefeltterapi i dit psykoterapeutiske arbejde.
Du lærer om de forskellige krisetilstande, mennesker kan komme i: chok, traume, sorg og fobi, og du lærer at anvende forskellige teknikker fra systemisk og narrativ teori i forhold til hver enkelt krisetilstand. Du lærer, hvordan det er helt afgørende at anerkende krisetilstandene som dynamiske processer, der forudsætter dit nærvær, din omsorg, din indføling og din evne til at psykoedukere. Du får desuden en indføring i trancesprog, som aktiverer det parasympatiske nervesystem.
Dette level omhandler spirituelle perspektiver og terapeutiske tilgange i terapien til forståelsen af det at være et helt menneske. Teknikkerne tager afsæt i den transpersonelle psykologi. Du lærer om symboler, visualisering, regressionsterapi og sjælskontrakter. Du lærer om, hvad der står i vejen for menneskers spirituelle udvikling, og hvordan du kan arbejde med det. Du lærer at lave regressionsterapi og bevidstgøres gennem arbejdet med sjælskontrakter og livsformål om din mission/dit livsformål.
På level 10 får du udleveret opgavebeskrivelsen for din 2. års opgave. Opgaven læses af en ekstern censor og bedømmes efter 7-skalaen. Du får karakteren og kort feedback til din mundtlige eksamen på level 12.
Med afsæt i den narrative terapi og gestaltterapien tager vi dig på en rejse ud i fremtiden ved hjælp at særlige visualiseringsteknikker fra progressionsterapien, hvor du får glimt af dit ubevidste sinds visdom, som er forbundet med din essens. Du lærer teknikker til at arbejde med fremtidsperspektivet og de forhindringer og muligheder, der ligger forude. Du indføres i tegneterapi og drømmetydning.
Formål: At vise forståelse af det faglige og psykoterapeutiske stof på anvendelsesniveau.
Mundtlig eksamen udgør level 12. Det betyder, at der ikke er nogen egentlig undervisning på level 12 ud over din eksamensforberedelse og afholdelsen af eksamen.
Mundtlig eksamen består af en terapisession, hvor du er terapeut for en klient. Den mundtlige eksamen varer 35 min., og din præstation bedømmes af en ekstern censor og en underviser efter 7-skalaen. Du får endvidere din karakter for 2. års opgaven og kort feedback på opgaven.
På dette level er de eksternaliserende processer sandplay og tegneterapi i fokus. Du får en indføring i teorien bag og arbejder konkret med sandplay og tegneterapi, så du kan anvende det i dit psykoterapeutiske arbejde.
Med udgangspunkt i udviklingspsykologien lærer du om barnets forskellige udviklingsfaser, og med afsæt i systemisk og narrativ teori lærer du om familiedynamikker, herunder betydningen af dysfunktionelle familiestrukturer.
Dette level tager afsæt i systemisk og narrativ teori om seksuelle overgreb og de forskellige typer af overgreb, krænkelser og krænkerprofiler, der findes. Derudover lærer du mere om dysfunktionelle familiestrukturer og senfølger af seksuelle overgreb.
Du lærer om kontroldramaer, dvs. de forskellige måder at være i samspil på med udgangspunkt i psykodynamisk og systemisk og narrativ teori. Du lærer, hvordan du med bevidsthed og transformation kan ændre dine reaktioner. På dette level får du desuden en forsmag på parterapi, herunder Imago-terapi.
Med afsæt i psykodynamisk, systemisk og narrativ terapi lærer du om de forskellige dynamikker i parforholdet. Du får viden om det ubevidste valg af partner og om barndomssår, som tages med ind i parforholdet. Du lærer, hvordan projektioner påvirker relationen i parforholdet, om mandens og kvindens roller og forskelle og om magtkampe i parforholdet. Du lærer at sætte rammerne for parterapi, og hvordan du som terapeut skal gribe parterapi an.
Du lærer om psykopatologi, som er læren om, hvordan psykiske sygdomme opstår, og hvordan de kommer til udtryk i form af symptomer og personlighedstræk. Du lærer om personlighedsforstyrrelser og de symptomer, der karakteriserer de forskellige typer, og du får indblik i pårørendeproblematikker.
3. års refleksionsopgaven er en opgave, hvor du reflekterer over dit læringsudbytte, dine læreprocesser og din udvikling i forhold til det, du har lært. Opgaven bedømmes internt, og der gives individuel feedback med det formål dels at give dig feedback på dit læringsudbytte på dit 3. år og dels at fastlægge fokuspunkter for dit 4. år.
På dette level lærer du om familieterapi og om, hvordan du arbejder familieterapeutisk ud fra en oplevelsesorienteret tilgang. Du lærer om de forskellige familiedynamikker, du vil komme til at møde i dit psykoterapeutiske arbejde.
Du lærer med afsæt i narrativ terapi, dialektisk adfærdsterapi, mentalisering og netværkskort om forskellige former for selvdestruktiv adfærd: forskellige former for spiseforstyrrelser og selvskadende adfærd. Du lærer om sværhedsgrader af spiseforstyrrelser og behandlingsmetoder og -tilgange og om den kompleksitet, der ligger i at være pårørende til et menneske med selvdestruktiv adfærd.
Du lærer om metakognitiv bevidsthed og opmærksomhed og får indblik i forskellen mellem kognitiv og metakognitiv terapi. Du får også indblik i mentalisering og ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Du lærer generelle teknikker, som kan anvendes på mennesker med mange grublerier og bekymringer, stress – og angstudfordringer mv. Endelig træner du din opmærksomhed (indre og ydre).
Du lærer, hvordan du kan bruge mindfulness og compassionfokuseret terapi til at træde ud af mønstre og reaktioner og opnå nærvær, og hvordan du kan anvende mindfulness og compassionfokuseret terapi praktisk i dit psykoterapeutiske arbejde.
Dette level har en oplevelsesorienteret tilgang. Du får indføring i en række kropsterapeutiske processer og mærker den kropsterapeutiske tilgang på egen krop. Du arbejder endvidere med forskellige psykologiske og fysiologiske temaer og symptomer som fx traumer og stress. Vi arbejder i kropsterapien med det hele menneske.
Dette level har en oplevelsesorienteret tilgang. Ud fra den forskningsbaserede NBMC- metode ’Nature-Body-Mind-Community’ vil du opleve, hvordan naturen sammen med naturterapeutiske metoder kan være med til at forbedre klienters liv. Du får en indføring i, hvordan du kombinerer naturen, kroppen, mindfulness og den relationelle forbundethed til andre. I samspil med naturen, vil det være muligt at anvende næsten alt andet, du har lært i din psykoterapeutiske uddannelse, fordi naturen kan spejle indre psykologiske processer, som kan anvendes i psykoterapeutiske processer.
Niveau: 7
Modulansvarlig: Ulrik Houlind Rasmussen, Ph.d. i filosofi og Psykoterapeut MPF
Modul 1 giver dig en tilgængelig introduktion til basale forskningsprincipper og videnskabsteoretiske perspektiver samt relaterer disse til diskussioner indenfor forskningsmetodologi i en psykoterapeutisk kontekst. I forlængelse af Ken Wilbers kvadrantmodel præsenterer modulet forskellige videnskabelige perspektiver på den psykoterapeutiske praksis. Du lærer om grundlæggende filosofiske antagelser knyttet til de forskellige videnskabsteoretiske perspektiver, herunder de forskellige teorifunktioner og kriterier for videnskabelighed, der er indeholdt i disse perspektiver. Desuden bliver du fortrolig med nøglebegreber, der underbygger forskning i psykoterapi, og som sætter dig i stand til kritisk læsning af forskningsartikler og forbereder dig til at planlægge dine egne forskningsaktiviteter.
Niveau: 7
Modulansvarlig: Pernelle Rose, Ph.d. og Psykoterapeut MPF
Modul 2 giver dig en grundlæggende forståelse af aktionsforskning i psykoterapeutiske sammenhænge. Du introduceres til den historiske tradition for aktionsforskning og dens grundlæggende metodiske tilgang og undersøger muligheden for at bruge aktionsforskning i forbindelse med psykoterapi og de etiske implikationer heraf. Du arbejder konkret med praktiske eksempler på de præsenterede metoder og undersøger, hvordan du kan anvende dem i din egen psykoterapeutiske praksis. Målet er at sætte dig i stand til at udvikle forskningskompetencer som grundlag for kritisk at vurdere aktionsforskning i psykoterapi og udvikle din egen tænkning og forskning i din afsluttende hovedopgave.
Niveau: 7
Modulansvarlig: Fergus Anderson, Ph.d. M.Education
Modul 3 introducerer dig til teori og praksis for fænomenologiske og førstepersons forskningsmetoder i psykoterapeutiske sammenhænge. Du lærer om fænomenologi som en historisk bevægelse og filosofisk holdning, og hvordan den har påvirket kvalitativ forskning, og du udforsker eksempler på eksisterende fænomenologisk forskning i psykoterapi og lærer om forskellige metodiske tilgange til at udføre fænomenologisk forskning i praksis som grundlag for kritisk at vurdere fænomenologisk forskning i sammenhæng med psykoterapi og udvikle din egen tænkning og forskning i din afsluttende hovedopgave.
Niveau: 7
Modulansvarlig: Jelena Popov, Master i Psykologi, Ph.d. M.Education
Modul 4 introducerer dig til blandet metodeforskning i psykoterapi. Du lærer om det blandede metodeperspektiv i samfundsvidenskabelig forskning mere bredt og om nogle af de centrale debatter og problemstillinger på området, der former forskningspraksis, herunder etik. Målet er at sætte dig i stand til at udvikle forskningskompetencer som grundlag for kritisk at vurdere eksisterende blandet metodeforskning i psykoterapi og udvikle din egen tænkning og forskning i din afsluttende hovedopgave.
Niveau: 7
Modulansvarlig: Dr. Charlotte von Bülow, Ph.d. M.Education
Modul 5 giver dig viden og færdigheder til at integrere forskning i din egen praksis som psykoterapeut specifikt og i din livslange læring generelt. I centrum af modulet er et praksisorienteret engagement i indholdet af modul 1, 2, 3 og 4. Ved hjælp af casestudier, mentorordninger i mindre grupper og egne erfaringer udforsker du, hvilke former for metodiske og etiske udfordringer, der opstår, når du anvender en forskningsbaseret tilgang til psykoterapeutisk praksis. Du anvender og uddyber din læring i design, planlægning og udførelse af din afsluttende hovedopgave. Målet er at sætte dig i stand til kritisk at vurdere forskningens rolle i din egen psykoterapeutiske praksis og udvikle din egen tænkning og forskning i din afsluttende hovedopgave.
…om øvelser og metoder til personlig udvikling med vores nyhedsbrev + få e-mails om kurser og uddannelser, der gør dig dygtig(ere) til at løfte mennesker og skabe et meningsfyldt liv for dig selv og andre.
Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.
Norddigesvej 2
8240 Risskov
Tlf. 42 42 71 70
CVR nr. 41943173
Kontoret har åbent hverdage fra 9.00–15.00